Del 2: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet och för anteckningar medan du läser artikeln och tar del av filmen från Norretullskolan i Kristianstad. Anteckna sådant som är särskilt intressant och sådant som väcker tankar, funderingar och frågor hos dig. När du tittar och läser fundera kring vilka dina arbetsuppgifter och ansvarsområden är, notera dessa inför moment B Anteckningarna utgör sedan underlag för diskussioner du ska föra med dina kollegor under moment B.
Läs
Läs artikeln "Relationer, samarbete och samverkan i undervisning för elever med IF" av Daniel Östlund, Högskolan Kristianstad, Anna-Lena Andersson, Mälardalens universitet, och Nina Klang, Mälardalens universitet/Uppsala universitet. Artikeln handlar om samarbete och relationer. Ni får fördjupa er i begrepp som vertikala- och horisontella relationer samt vikten av ett fungerande arbete kring eleverna där lärare och annan personal som medverkar i undervisningen utgör en viktig förutsättning för lärande och utveckling.
Se film
Se filmen där lärare, rektor och elevassistenter från Norretullskolan i Kristianstad berättar om hur de organiserat sitt samarbete kring eleverna och hur de har skapat ett gemensamt förhållningssätt. De reflekterar även kring hur deras gemensamma språkbruk utvecklar verksamheten.
I filmen nämns "bedömningspolicyn" flertalet gånger, vilket är ett lokalt utarbetat dokument som Norretullskolan använder.
Material
Daniel Östlund, Anna-Lena Andersson, Nina Klang