Del 3: Moment A – individuell förberedelse
Läs
Texten ”Att förstå texter i matematik” tar upp olika textgenrer som eleverna kan möta i matematikämnet. Där presenteras cirkelmodellen och hur man praktiskt kan arbeta med språkutvecklande matematikundervisning med hjälp av den.
- I vilka sammanhang i din undervisning träffar eleverna på de olika textgenrer som nämns i texten?
- Reflektera kring de erfarenheter du har när det gäller brister i läsförståelse eller textproduktion som
- skapar hinder för elevens utveckling i matematik
- minskar möjligheten för eleven att synliggöra sin kunskapsutveckling i matematik.
Se film
I en kort filmsekvens, 0:00–3:20, ger läraren Anna Kaya en beskrivning av cirkelmodellens fyra faser.
Obs! Filmen innehåller hänvisningar till tidigare läroplan. Materialet är i övrigt aktuellt.
Läs
Texten ”Läsa och förstå” ger exempel på hur man kan arbeta med elevers förståelse av matematisk text.
Se film
”Skolvägen” utspelar sig på mellanstadiet och visar ett exempel på dialogisk läsning. Filmen ”Tårtan 1” kan ni välja att se om ni vill fördjupa er, den visar ett problemlösningstillfälle i matematik på högstadiet. Läraren inleder med att läsa uppgiftstexten högt och ställer sedan frågor om texten.
- Beskriv vad lärarna gör för att hjälpa eleverna att förstå texterna i uppgifterna.
- Vilka frågor ställer lärarna? Hur kan lärarnas frågor påverka elevernas lärande i matematik?
Förbered
Utgå från det matematiska område som ni arbetar med och välj en text som du vill fördjupa dig i.
- Vilka formella ord och symboler kommer eleverna att möta i texten?
- Vilka informella ord, formella ord samt symboler inom området
- använder eleverna redan?
- vill du att eleverna ska kunna förstå och använda?
- Markera i texten om du hittar ord som har en annan betydelse i vardagsspråket än i matematikspråket.
Skriv ner dina reflektioner i loggboken.