Del 1: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet och för kontinuerligt anteckningar medan du läser. Anteckna sådant som du tycker är särskilt intressant, viktigt eller förvånande. Notera tankar om hur du, utifrån materialet, kan utveckla din undervisning. Anteckningarna bildar underlag för de diskussioner som du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs först texten "Flerspråkighet och de samlade språkliga resurserna" (generell text). Läs sedan en eller flera av de ämnesspecifika texterna som ger konkreta exempel på hur du kan planera in möjligheter för eleverna att använda sina samlade språkliga resurser.
Fundera över
Fundera över och försök att beskriva för dig själv dina egna samlade språkliga resurser och hur du har tillägnat dig dem. Utgå från frågorna nedan och lägg gärna till fler:
- Vilka språk talar du? Var och hur har du lärt dig dem?
- Kan du minnas din upplevelse av att lära dig något av de språk som du har fått lära dig utöver ditt eller dina modersmål?
- Vilket eller vilka språk skulle du känna dig bekväm att undervisa på? Vilka skulle du kunna använda i undervisningen om du inte hade något annat val?
- Vilket eller vilka språk skulle du kunna och vilja använda för att själv tillägna dig ny kunskap?
Se film
Se filmen "Att använda sina språkliga resurser".
Material
Johanna Karlsson, Emma Gyllerfelt, Marléne Johansson
Johanna Karlsson, Malin Christersson
Jennifer Vestergård, Claes Klasander