Del 3: Moment A – individuell förberedelse
Läs
Läs hela texten ”Skolan och eleverna – mottagare av kunskap och deltagare i förändring” och om du hinner sidan fyra till åtta ur artikeln “Intressekonflikter och handlingskompetens” som finns i del 1 i modulen.
Reflektera
Dina reflektioner blir en utgångspunkt när du ska diskutera texterna med dina kolleger. Formulera gärna en eller ett par egna frågor. Den sista frågan relaterar främst till fördjupningen “Intressekonflikter och handlingskompetens”. De övriga till ”Skolan och eleverna – mottagare av kunskap och deltagare i förändring”.
- Hur använder Mortimer och Scott kommunikativa dimensioner och vilken innebörd kan de få? Hur känner du igen dig och din undervisning i relation till de två dimensionerna?
- Vilka aspekter ser du som avgörande när du designar grupparbeten? Hur kan en bra respektive mindre bra frågeställning formuleras?
- Vad bör du tänka på när man formulerar påståenden som elever ska ta ställning till vid värderingsövningar? Vad är centralt vid genomförandet?
- Tänk dig att du idag skulle formulera ett rollspel. Vilket fall skulle du använda? Vilka intressegrupper kan man identifiera i detta?
- Vilka möjligheter och hinder ser du med begreppet intressekonflikter?