Del 3: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet och för kontinuerligt anteckningar medan du läser, tittar eller lyssnar. Anteckna sådant du tycker är särskilt intressant, viktigt och saker som förvånar dig. Skriv ner idéer och tankar kring hur du, utifrån materialet, kan utforma och utveckla din egen undervisning. Dina anteckningar bildar underlag för de kollegiala diskussioner du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs texten ” Vikten av att utgå från elevernas erfarenheter: motiv och förutsättningar” av Eva Alerby och Ulrika Bergmark. I artikeln diskuteras vikten av att utgå från elevernas erfarenheter i undervisningen och synen på lärares och elevers olika roller och interaktion problematiseras.
Se film
Se filmen ” Delaktighet och inflytande – att planera utifrån elevernas erfarenheter”. I filmerna får du träffa lärare och elever som berättar hur de tänker om att utgå ifrån elevernas tankar, frågor och erfarenheter i planeringen av undervisningen.
Obs! Filmen innehåller det gamla begreppet "kunskapskrav" istället för det nuvarande "betygskriterier".
Material
Eva Alerby och Ulrika Bergmark